İstanbul’da Koronavirüs Algı, Beklenti ve Tutum Araştırması’ndan (2020) Notlar


İBB İstatistik Ofisi
; “Koronavirüse yönelik İstanbul halkının algı, beklenti ve tutumunun araştırılması amacıyla; 19-22 Mart 2020 tarihleri arasında 18 ve üzeri yaştaki 1.014 kişiden bilgisayar destekli telefon anketi yoluyla veri topladı”.

Anketin sonuçlarından elde edilen üç veri setini; veri görselleştirme öğrenmeye gönül vermiş biri olarak kendime kurban seçtim: İstanbullular Koronavirüs ile ilgili gelişmeleri hangi platformlardan takip ediyorlar, salgından sonra daha fazla alışveriş yapma eğilimi göstermişler mi ve İstanbulluların gündelik hayatı koronavirüsten nasıl etkilenmiş.

Sonuçlarda benim için şaşırtıcı olan tek şey Koronavirüs ile ilgili haberlerin çoğunlukla televizyondan takip ediliyor olması. Demek ki dijital iletişim çağı söylemi bizim yankı fanusumuzda yankılanan bir ses… Öyle ki; koronavirüs haberlerin en çok sosyal medya üzerinden takip edileceğinden hiç şüphem yoktu, ta ki verileri görene dek. Sosyal medya ve internet haber sitelerini tek çatı altında toplasak dahi oranı %37.7 ile televizyonun oranının yanından bile geçmiyor.

Ek olarak, daha fazla alışveriş yapma eğilimi gösterenlerin neden gıda ürünlerine akın ettiği konusunun sosyal psikolojik analizine girmeyeceğim. Kuramsal olarak anlayamasak da insani olarak anlamak elbette mümkün. 21. yüzyıl vebası diyebileceğimiz böylesine bilinemezliklerle dolu bir salgında insanların ne yapacaklarını şaşırmış olmasını normal karşılıyorum.

Not: Görselleştirdiğim verinin kodunu Blog’uma ekleme girişimlerim başarısız olduğu için görselleri screenshot olarak ekliyorum. İnteraktif grafikleri için ise bağlantı paylaşıyorum: İstanbul’un Koronavirüs Algı ve Tutum Verileri

Kaynak: İBB İstatistik Ofisi – İstanbul’da Koronavirüs Algı, Beklenti ve Tutum Araştırması, 2020

Yorum bırakın

WordPress.com'da ücretsiz bir web sitesi ya da blog oluşturun.

Yukarı ↑

WordPress.com ile böyle bir site tasarlayın
Başlayın